Kurssi tuntui alkuun ahdistavalta, vaikealta ja turhalta. Oma mielenkiinto aihetta kohtaan oli täysin nollissa, mutta vaikeuksien kautta voittoon ja tehtävät saatiin suoritettua ajallaan. En halua kuulostaa ihan kamalalta, mutta tuntuu, etten oppinut kurssilla juuri mitään uutta. Olisin tulevana opettajana toivonut enemmän neuvoja hyödyntää mediaa tulevaisuuden opetustyössä kuin väen vängällä vääntää omia pohdintojani nettiin, aiheesta joista tuntui ettei ollut juurikaan sanottavaa. Totta kai asioiden pohtiminen on ensimmäinen askel, kohti käytäntöä, mutta olisin silti kaivannut käytännönläheisempiä aiheita. Verkkoryhmässä toimiminen oli lähinnä pakollisten asioiden suorittamista eikä siitä saanut juuri mitään irti. Ryhmätöitten tekeminen oli myös vaikeaa ja ainakin minusta tuntui, että tämäntyyppisessä ryhmätyössä ryhmä jakautuu vapaamatkustajiin, pakollisten tehtävien suorittajiin ja niihin, jotka tekivät aloitteet ja päätökset. Työmäärä ei siis jakautunut tasaisesti ja ainakaan itse en kokenut edes tekeväni ryhmätyötä, vaan että olimme yksilöitä samalla nettialustalla, johon jokainen lisäsi oman osansa ja kokonaisuus oli yksittäisten mielipiteiden sekamelska. Itse en käyttäisi kyseistä opiskelutapaa tulevaisuudessa itse tai oppilaideni kanssa. En oikein keksi mitään, mitä voisin kurssilta hyödyntää tulevissa opinnoissani. No ehkä opin käyttämään moodlea hieman paremmin.

Luin Jonna Leinosen blogitekstin "Sosiaalinen media ja opiskelu-Koukussa oppimiseen". Itselleni heräsi lähinnä ajatuksia omasta "sosiaaliseen koukkuun" jäämisestäni. Vaikken muuten tykkää koneella puuhata, tulee facebookkia ja instagrammia selattua puhelimella sitäkin enemmän. Olen huomannut, että jos on vähänkin tylsää tai odottelua tulee molempia selattua, vaikka sen juuri olisi selannut. Ajatuksena, että jos sinne kuitenkin olisi ilmestynyt jotain uutta. En kuitenkaan ole mielestäni liian koukussa, sillä en esimerkiksi ala selata puhelintani, silloin kuin olen ystävien seurassa. Mielestäni se on epäkohteliasta ja mielestäni silloin kuuluu keskittyä oikeaan vuorovaikutukseen.